dijous, 14 d’agost del 2014

El nou decret de contractació CatSalut i
l’Atenció Primària de Salut

@airuelal

Aquests dies en Ricard Bosch està editant una sèrie de posts en relació al nou decret de contractació i prestació de serveis sanitaris amb càrrec al Servei Català de la Salut http://rbasalutigestio.blogspot.com.es/2014/08/decret-sobre-contractacio-i-prestacio.html
que recomano des d’ací, poques persones dins del sector parlen amb tant de rigor i coneixement com ell. També, jo mateix vaig fer un post genèric sobre el decret 

M’agradaria en aquest post centrar-me específicament en el que pot representar per a l’APS aquest decret i com acostumo a fer als meus posts plantejar dubtes o qüestions per obrir la reflexió i ampliar el debat.




                                    Dr. Enric Agustí, un dels millors experts en sistemes de compra

Comentar que l’APS a aquest decret s’esmenta amb el nom d’atenció especialitzada familiar i comunitària i de salut pública en l’àmbit de l’atenció primària. El nom va generar controvèrsia quan es va discutir el decret, tot i que sabem que el nom no fa la cosa, i alguns preferiríem més reconeixement en responsabilitat, lideratge i pressupost que se’ns mencioni com a especialistes per primer cop.
A continuació transcriuré gairebé de forma literal el que comenta el decret en relació a l’APS, tot incorporant alguns comentaris o qüestions.  

Pel que respecta als àmbits de la contraprestació, es distingeixen les actuacions següents:
a) Promoció i prevenció de la salut.
b) Atenció programada i urgent a la consulta i al domicili, mitjançant la indicació, prescripció i realització de procediments diagnòstics i terapèutics propis del seu nivell de resolució.
c) La consulta, interacció o derivació a l’atenció especialitzada, inclosa la derivació a l’atenció de salut mental o als serveis socials.
d) Serveis, dispositius, programes específics de necessitat reconeguda relatius a les dones i la detecció de situacions de violència de gènere, la infància, l’adolescència i la gent gran, així com les activitats que calgui implementar derivades del Pla de salut de Catalunya i de la resta de criteris de política sanitària, com l’atenció continuada.
S’entén per contraprestació, el pagament per part de CatSalut de l’activitat realitzada per l’EAP (equip d’atenció primària). En aquest sentit, disposaran tots els EAP (inclosos els de l’ICS) d’un contracte amb el CatSalut? Podrem dir per tant, que cada EAP disposarà d’un pressupost finalista independentment de la entitat gestora?
En relació al sistema de contraprestació de l’atenció especialitzada familiar i comunitària i de salut pública pròpia de l’àmbit de l’atenció primària, el paràmetre aplicable a la contraprestació de l’atenció especialitzada familiar i comunitària i de salut pública en l’àmbit de l’atenció primària és la població de l’àrea bàsica de salut assignada a l’equip d’atenció primària. Això voldrà dir que pressupostàriament serà un estímul atreure més població a l’ABS?
La contraprestació econòmica de l’atenció especialitzada familiar i comunitària i de salut pública en l’àmbit de l’atenció primària és el resultat del nombre de persones assignades a l’àrea bàsica de salut multiplicat per la càpita mitjana establerta per a l’atenció especialitzada familiar i comunitària i de salut pública en l’àmbit de l’atenció primària a Catalunya, modulada d’acord amb factors de ponderació que tinguin en compte la morbiditat i altres factors, si s’escau, mitjançant procediments d’estratificació o segmentació de la població. Què sabem d’aquest factor de ponderació? Cóm influenciarà la qualitat del registre de morbiditat? Parteixen tots els EAP de les mateixes condicions? Què passarà amb els EAP més infraregistradors? Seran infrafinançats?

Pel que fa a la contraprestació econòmica per finançar la consulta, interacció o derivació a l’atenció especialitzada vinculada a l’atenció especialitzada familiar i comunitària, sigui presencial o mitjançant altres modalitats, correspon a un import assignat, en funció del nombre d’especialitats i el nivell assistencial assignat.
Jo no sé si als lectors els queda clar aquest punt, a mí no! Vol dir un pressupost suplementari per  la compra d’atenció especialitzada encara que sigui amb condicions regulades (no llibertat absoluta de triar proveïdors o hospitals). Què vol dir en funció del nombre d’especialistes? El nivell assignat?
Aquest és un punt clau que està esperant l’APS i esperem que no representi una nova frustració i decepció per aquest àmbit assistencial.
Si això és així entenc que aquesta contraprestació serà diferent per cada EAP.  En aquest punt, sempre m’he plantejat si CatSalut ja disposa del gold standard, se sap ja el número de consultes, interaccions o derivacions a l’especialitzada observades? I per tant hi ha un objectiu d’aquestes esperable per cada EAP? Què es primarà?
Tindrà pressupost l’EAP per proves complementàries i així augmentar la tan nomenada capacitat de resolució d’APS?  O es voldrà continuar augmentant la capacitat de resolució sense més assignació pressupostària?        

Hi haurà a més una contraprestació per resultats en funció d’uns objectius derivats del Pla de Salut de Catalunya (cronicitat, accessibilitat i capacitat de resolució, tot potenciant autonomia dels professionals...) de caràcter territorial i uns objectius particulars per l’àrea bàsic de salut i l’equip d’atenció primària de que es tracti. 
Aquests objectius han de tenir en compte els sistemes d’informació i les diferents dimensions de l’atenció sanitària: accessibilitat, resolució, coordinació/integració, eficiència, seguretat, satisfacció, així com els indicadors establerts per la Central de Resultats
Així doncs, la contraprestació econòmica total de l’atenció especialitzada familiar i comunitària i de salut pública en l’àmbit de l’atenció primària és la suma de les contraprestacions corresponents per un costat a les pròpies com a línea asistencial (ja comentades) i per altre a les de base poblacional segons el nivel de resolució i accessibilitat acordats. (sembla que ha ressucitat el vell Pacte d’Accessibilitat i Ressolució de l’antic Pla d’Innovació d’APS i Salut Comunitària).

                                                 Dr. Francesc Brosa, subdirector CatSalut
I per finalitzar unes reflexions finals, està clar que en termes assistencials la finalitat del decret és promoure la millora de l’eficiència del conjunt del sistema sanitari públic, mitjançant la incentivació de la interacció entre els diferents proveïdors d’un determinat territori, per tal d’assolir un millor grau de accessibilitat i una resolució en el nivell i recurs assistencial adient.
Com és conegut que els recursos econòmics no s‘incrementaran a la curta, quin és el resultat final en termes econòmics que s’espera? Sembla evident que si la suma final ha de ser 0, s’hauria de produir transvasament de recursos entre les diferents línies assistencials. Cóm queda la foto final pre i post de distribució de recursos per àmbits assistencials després de l’aplicació d’aquest decret?
Què passarà pressupostàriament amb els hospitals de referència quan vagi augmentant la capacitat de resolució de l’APS?
Aquest decret pretén la “reforma industrial” pendent dels hospitals d’aguts per tal que esdevinguin autèntics centres de coneixement al servei dels pacients i de l’APS donant el suport necessari?

Molts interrogants pendents encara, caldrà veure com s’aplica el mateix, i si hi haurà un cert pilotatge del mateix en alguns EAP.
També caldrà veure com es van posicionant davant del mateix les principals organitzacions professionals, científiques i sindicals dels metges de família. Ho anirem seguint en aquest blog! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada