diumenge, 30 de novembre del 2014

La Moció del Parlament sobre l’APS: la oportunitat ?
El PARLAMENT INSTA A QUE ES DOTI DE MÉS CAPACITAT RESOLUTIVA L’ATENCIÓ PRIMÀRIA DE SALUT (APS)  

El passat dijous 27 de novembre, al Parlament de Catalunya es va debatre i aprovar  la moció 159/X que va presentar la diputada Núria Segú pel grup parlamentari socialista en relació a l’atenció primària de salut. Els interessats poden seguir el debat parlamentari d’uns 45 minuts de durada. 

                                                       Núria Segú, ponent de la Moció

Es tracta d’una moció extensa que a la seva introducció destaca l’APS com a element nuclear del sistema sanitari a la que cal dotar-la de més capacitat resolutiva (serveis d’atenció especialitzada i proves diagnòstiques) i com a gestora de fluxos i facilitadora del contínuum assistencial. La moció es pot dividir en 3 àmbits: a) per millorar la resolució d’APS b) finançament APS i c) la gestió de l’APS.

Des de el meu punt de vista cal destacar l’ampli consens que va suscitar aquesta moció sobre tot als aspectes de model i assistencials i gràcies a l’esmena d’ERC i l’abstenció de CiU es va aprovar el punt en relació a la revisió dels concursos convocats. Serà interessant,en aquest sentit, el debat que hi haurà a la propera Jornada d’ACEBA entre els diferents representats dels grups polítics i a la que des d’aquí convido als lectors.

Intentaré en aquest post, recollir el que per mí són els principals punts d’interès d’aquesta moció.
Cal recordar que amb les mocions, el Parlament INSTA al Govern perquè la tingui en compte i serà aquest, en la línia del desplegament del Pla de Salut de Catalunya 2011- 2015, del que establia el Pla d’Innovació i Atenció Primària i Comunitària del 2007, i l’aplicació comunitària de tots els Plans Directors qui ho haurà de tirar endavant i implementar.

Pel que fa als aspectes més assistencials i de millora de la resolució de l’APS la moció inclou:

·       Concretar la cartera de salut pública, en els propis centres de salut i en la comunitat.
·       Atorgar al metge de família els instruments diagnòstics necessaris dels processos del seu àmbit assistencial i el seguiment dels processos de trànsit entre nivells assistencials, garantint temps d’espera màxims.
·       Definir el rol de la infermeria en l’atenció primària i insta a una prova pilot de prescripció infermera.
·       Atorgar a l’atenció primària la responsabilitat del seguiment i control dels pacients crònics.
·       Generalitzar a tot el territori de Catalunya el model de coordinació i suport a tota l'atenció primària a la patologia mental, osteoarticular i oftalmològica, en un termini  màxim de dos anys.
·       Generalitzar progressivament a tot el territori de Catalunya els models de suport específic i expert, en l’atenció primària de salut, en els aspectes relacionats amb l’atenció a l’estat nutricional dels pacients i l’atenció fisioterapèutica, tot definint-ne un model d’atenció.
·       En el marc de la implementació de les TIC a l’atenció primària, generalitzar progressivament a tot el territori de Catalunya la teledermatologia i la teleoftalmologia, i desenvolupar en els propers dos anys la generalització de les consultes telemàtiques en els àmbits d’atenció en que això sigui possible.
·       El Govern adoptarà les mesures necessàries per tal que:
a) En casos aguts, els ciutadans han d’ésser atesos per l’equip de salut o els professionals de referència corresponents el mateix dia.
b) En l’atenció primària, cal establir un termini de referència de quaranta-vuit hores d’espera en visites programades per a ésser atès pel metge o metgessa de família, per l’infermer o infermera i pel pediatre o pediatra de referència.
·       Avançar amb l’objectiu que els diferents proveïdors puguin compartir la història clínica dels seus pacients tot respectant els programes informàtics propis.
·       Continuar desplegant el nou model de farmàcia comunitària i revisar la normativa sobre horaris d'atenció al públic, serveis d'urgència i vacances de les oficines de farmàcia per tal de garantir l’atenció farmacèutica.
·       Assignar capitativament a cada àrea bàsica de salut, en el Projecte de Pressupostos de la Generalitat del 2015, una dotació econòmica suficient que permeti garantir, amb qualitat i equitat, el catàleg de prestacions de l'atenció primària i comunitària. De forma progressiva s’establiran les partides finalistes necessàries de les proves complementàries i les visites a especialistes Addicionar també els recursos econòmics i concretar els circuits de derivació que permetin l'ingrés directe de pacients crònics subaguts als centres sociosanitaris.
·       Incrementar el pes relatiu del pressupost d’atenció primària sobre el total del pressupost en salut fins a arribar al nivell de 2010 en un màxim de tres anys.

Amb concursos o sense, cal blindar lA GESTIÓ DE L’APS   
Pel que respecta als concursos convocats per a la contractació de la gestió dels serveis sanitaris d’atenció primària en l’àmbit de l’Àrea Bàsica de Salut de l’Escala, de l’Alt Camp Oest, Barcelona 3A i Vic 2 Sud, i en concret en els casos de l’Escala i de l’Alt Camp Oest, en què s’ha presentat més d’un licitador, s’insta a modificar els plecs en la línia de la moció 3/X del Parlament de Catalunya i, especialment, pel que fa referència a:

a)    la solvència tècnica s’adeqüi a l’objecte del contracte, és a dir, la gestió de serveis d’atenció primària.
b)     Els criteris de valoració subjectius d’acord amb allò que diu l’informe relatiu a la moció 3/X, respecte els criteris de valoració de l’autonomia de gestió, organitzatius i corporatius amb un ús de la fórmula «fins a un màxim de X punts»

Pel que fa a possibles futurs concursos i donat l’ampli rebuig social, professional i polític davant la possibilitat que empreses amb ànim de lucre, sense arrelament territorial ni experiència en la gestió d’APS com ara EULEN, SAR, etc...la moció diu que caldria evitar la convocatòria de concursos públics i que caldria aplicar i desenvolupar les mesures previstes a l’informe relatiu a la moció 3/X del Parlament de Catalunya sobre polítiques de salut, del Grup de Treball sobre Contractació Pública.
Així mateix, es proposa elaborar un informe sobre el nombre d’àrees bàsiques que estan sotmeses a processos de concurs, tot indicant la data de venciment, i estudiant les diferents alternatives per evitar que l’atenció primària surti a concurs, tot tenint present i respectant la Disposició Addicional Desena de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya (la que permet a CatSalut contractar a EBAs per a la gestió de serveis d’atenció primària), a través de:

a.     L’aplicació del concepte que apareix a la Llei de Contractes del Sector Públic “mitjà propi”, “assimilat” o entitats de base municipalista per centres de titularitat pública, impulsant els canvis que siguin necessaris. (tot i que podria resoldre el problema caldria estar amatents a que no generi d’altres com podrien ser perdre l’autonomia de gestió dels centres per imposició de la dinàmica burocratitzant i administrativista).
b.     El desenvolupament Decret 196/2010, de 14 de desembre, del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (SISCAT), per tal de consolidar la xarxa d’atenció primària i comunitària.

La moció insta també a l’estudi sobre les empreses públiques i consorcis públics puguin gestionar equips d’atenció primària. Veurem que resulta d’aquest informe però podria ser contradictori que segons el resultat es perpetués el tradicional hospitalocentrisme del nostre SNS en compte de constituir una potent xarxa d’APS.

Sens dubte, els aspectes més polèmics de la moció són els referents als concursos per la gestió de l’APS. Queda clar que hi ha consens en valorar l’amenaça i el rebuig que empreses alienes a l’atenció primària, amb ànim lucre i sense arrelament territorial puguin gestionar l’APS del nostre país. Davant d’aquesta amenaça, la moció insta a que s’estudii la possibilitat a que l’APS no vagi a concurs, veurem si finalment això és legalment possible (segons el que els experts dictaminin). El que queda absolutament clar és que si l’APS ha d’anar a concurs, ho haurà de fer amb uns plecs que recullin i desenvolupin el que ja deia la moció 3/X i aquesta. Jo destacaria entre d’altres punts, que les empreses que concorrin puguin acreditar solvència econòmica i financera amb l’àmbit de l’activitat del contracte, és a dir, els serveis sanitaris d’atenció primària, solvència tècnica o professional acreditant la experiència en l’objecte del contracte, és a dir, els serveis sanitaris d’atenció primària i el pes de la oferta tècnica caldria fos  superior  a la oferta econòmica tant com fos possible, actualment és 51/49 i crec que hauria de tenir força recorregut. 

Pel que respecta a cóm dibuixa l'APS, perque la empodera i fixa un finançament raonable i perque blinda la seva a gestió d'empreses alienes per mí resulta un Moció extraordinària que tant de bo es compleixi en tots els seus extrems legalment possibles. 



                                             El Conseller Boi Ruiz al Parlament 


Com en seu parlamentària va dir el Conseller Boi Ruiz fa unes setmanes, es tracta que la política pugui superar els corses legislatius i més quan hi ha un ampli consens polític, social i professional al respecte. Estic convençut que això serà així perquè el nostre SNS i la nostra APS  s’ho mereix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada