diumenge, 14 de desembre del 2014

APS: no retreat, no surrender !!!

És molt habitual que des de l’APS vinguin critiques respecte al menysteniment i dificultats que aquest nivell assistencial pateix dins del SNS. Entre aquestes critiques les més habituals acostumen a ser:

-       el pressupost destinat  i la seva relació minvant amb el total (del 32,32% al 27,69%) (Veure quadre adjunt)
-       la burocratització a les consultes
-       precarietat laboral i reconeixement salarial insuficient.
-       sobrecàrrega assistencial
-       augment del burn-out professional
-       incapacitat de desenvolupar tota la seva competència clínica per no poder disposar de tots els instruments diagnòstics
-       manca de coordinació i alineament d’objectius amb altres nivells assistencials
-       impacte de les llistes d’espera diagnostiques i terapèutiques sense possibilitat de gestionar-la suficientment.
-       impacte de problemàtica social a les consultes mèdiques sense la coordinació i recursos adients per gestionar-la.

Algunes xifres:


2010
2014
Diferència absoluta
Variació final
Pressupost Salut (M€)
9.875,81
8.290,59
-1.585,22
-16,14%
Pressupost per càpita
1.297,41
1.095,34
-202,37
-15,58%
Pressupost per a atenció primària (M€)
3.192,57
2.296,47
-896,1
-28,07%


L’enfoc d’aquest post voldria ser en positiu, tot reconeixent els punts esmentats amb anterioritat, voldria ressaltar els aspectes positius de la nostra APS.

Que fa?

L’APS com a primer nivell assistencial presenta una elevada activitat assistencial (massa?) tant en consultes com a domicili.
Totes les enquestes li atorguen un elevat grau de satisfacció entre els seus usuaris.
Alguns indicadors assistencials d’èxit són per exemple que Catalunya presenta dels millors resultats en la gestió de la diabetis o els resultats des de l’enfoc primari i comunitari de les interrupcions voluntàries de l’embaràs.
La gestió de la IT és de les més eficients de tot l’Estat Espanyol i la gestió de la farmàcia (recepta) ha representat un estalvi en els darrers 4 anys d’uns 500 milions d’euros.
D’aquest nivell ha sorgit les úniques 13 experiències d’autogestió dels seus professionals per tal de gestionar empresarialment amb qualitat i eficiència aquest mateix número de Centres d’Atenció Primària.

Que podria (hauria de) fer?

L’APS hauria de tenir la responsabilitat principal de l’atenció comunitària i la salut pública amb una cartera de serveis ben definida i reconeguda.
L’atenció de la cronicitat hauria de pivotar principalment en aquest nivell assistencial, en aquest sentit caldria incloure la gestió de les residències geriàtriques per APS, així com valorar noves fórmules de gestió des de l’APS dels centres assistencials sociosanitaris.
Els centres d’atenció primària haurien d’avançar a centres de salut més integrals amb la incorporació progressiva d’altres professionals sanitaris com ara fisioterapeutes, nutricionistes, podòlegs, optometristes, ...
És el nivell més adequat per desenvolupar plenament les TICS com ha demostrat la  recepta electrònica, la IT, etc... i ara cal una aposta decidida per les visites no presencials, consultes no presencials entre professionals de diferents centres assistencials, incorporació de les apps sanitàries, etc……

Què cal?

Sens dubte cal incrementar el pes relatiu del pressupost d’atenció primària sobre el total del pressupost en salut  el més aviat possible.  
El nostre SNS no es pot permetre més retards ni proves pilot en l’aplicació del nou model de compra, per això cal dotar pressupostàriament a l’APS perquè pugui gestionar la compra de l’atenció especialitzada, així com la compra de les proves complementàries per tal de millorar la seva capacitat diagnòstica i la seva capacitat de resolució.
Segur que l’autoritat sanitària que vol el millor pels nostres ciutadans acabarà tard o d’hora apostant per més i millor APS, no hi ha altre sortida !
I sobretot, cal que l’APS s’ho cregui! Està molt bé anar incorporant competències però no podem permetre que el metge de família no sigui prou accessible i hem de repensar que fer i sobretot que hem de deixar de fer a les nostres consultes.
No retreat, no surrender com diu el Boss....












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada